Siirry sisältöön

Chatissa saat apua ja ohjausta terveyteen tai hyvinvointiisi liittyvissä asioissa

Kymenlaakson hyvinvointialueen chat-palveluissa asioit vaivattomasti – missä sitten oletkin. Chatbot ohjaa sinua väsymättä palveluiden pariin verkkosivuillamme. Se auttaa tiedon etsimisessä tai ohjaa ammattilaisen chatiin.

Chatbotin lisäksi terveys- ja sosiaalipalveluiden ammattilaiset vastaavat päivystysavun, suun terveydenhuollon, neuvolan, mielenterveys- ja päihdepalveluiden, fysioterapian, terveyssosiaalityön, opiskeluterveydenhuollon ja sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chateissa. Chatin käyttö on maksutonta.

Osa chat-palveluistamme vaatii vahvan tunnistautumisen ja osa chateista palvelee anonyymisti ilman tunnistautumista. Jos chatissa vaaditaan tunnistautumista, voit tehdä sen turvallisesti verkkopankkitunnusten tai mobiilivarmenteen avulla.

Mistä löydän chatin?

Chatit Kymenlaakson hyvinvointialueella

Päivystysavun chat

Päivystysavun chatissa voit keskustella reaaliaikaisesti päivystysavun sairaanhoitajan kanssa. Chat on avoinna joka päivä klo 8-20. Chatin käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista.

Päivystysapu 116 117 palvelee äkillisissä terveysongelmissa, kun hoito ei voi odottaa seuraavaan arkipäivään. Kun otat yhteyttä päivystysapuun, sairaanhoitaja arvioi, vaatiiko tilanteesi päivystyksellistä hoitoa. Monissa tilanteissa asia voidaan hoitaa etälääkäripalvelun avulla tai varaamalla vastaanottoaika terveysasemalle, jolloin vältyt mahdollisesti turhalta päivystyskäynniltä. Jos tilanne vaatii päivystyksellistä hoitoa, nopeuttaa valmiiksi tehty hoidon tarpeen arvio asiointiasi päivystyksessä.

Suun terveydenhuollon chat

Suun terveydenhuollon chatissa voit keskustella reaaliaikaisesti suun terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Chat-palvelu on auki arkisin klo 9-14. Chatin käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista.

Chat-palvelussa voit asioida

  • mikäli sinua askarruttaa tai haluat keskustella tulevasta toimenpiteestä tai sinulle on herännyt kysymyksiä toimenpiteen jälkeen
  • kun tarvitset hoidontarpeen arviointia
  • kun haluat varata ajan suun terveydenhuollon palveluun
  • mikäli tarvitset ohjausta ja neuvontaa esimerkiksi lapsesi suun terveydenhuoltoon liittyvissä kysymyksissä

Neuvolan chat

Neuvolan chatissa voit keskustella reaaliaikaisesti neuvolan terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Chat palvelee maanantaista torstaihin klo 9-14 ja perjantaina klo 9-13. Chatin käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista.

Mielenterveys- ja päihdepalvelujen chat

Mielenterveys- ja päihdepalveluiden chatissa voit keskustella nimettömästi terveydenhuollon ammattilaisen kanssa, jos sinulla on huoli omasta tai läheisen mielenterveydestä, päihteidenkäytöstä tai rahapelaamisesta. Chat palvelee arkisin klo 9-14.

Terveyssosiaalityön chat

Terveyssosiaalityön chatissa saat neuvoa ja ohjausta sairastamiseen liittyvästä sosiaaliturvasta ja -palveluista matalalla kynnyksellä ilman tunnistautumista. Chat on avoinna maanantaista torstaihin klo 13.30-15.30.

Terveyssosiaalityön chat avautuu chatbotin kautta puhekuplaikonista. Valitse chatbotista Chat-palvelut ja Terveyssosiaalityön chat.

Fysioterapian chat

Fysioterapian chatissa saat fysioterapeutin ohjausta ja neuvontaa kuntoutukseen liittyvissä asioissa matalalla kynnyksellä. Fysioterapian chat on käytettävissäsi, jos sinulla on kysyttävää esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinoireisiin, leikkauksen jälkeiseen kuntoutukseen, omahoito- ja kuntoutusohjeisiin, liikunnan aloittamiseen, apuvälineisiin tai kuntoutuksen palveluihin liittyen. Fysioterapian chat palvelee yli 16-vuotiaita kymenlaaksolaisia joka arkipäivä klo 9-11.  

Chatissa voi saada yleistä ohjausta ja neuvontaa ilman tunnistautumista. Jos asia edellyttää henkilökohtaista tilannearviointia tai ohjausta, chat-palvelussa pyydetään tunnistautumaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Fysioterapian chat-palvelussa voit asioida myös läheisesi puolesta, jos sinulla on suomi.fi-valtuudet puolesta asiointiin.

Chatin kautta ei voi varata vastaanottoaikoja. Aika fysioterapeutin tai toimintaterapeutin vastaanotolle varataan kuntoutuksen ajanvarauspalvelun kautta. Jos tarvitset apua ajanvarauksessa, fysioterapeutti opastaa sinut chatissa tarvittaessa eteenpäin.

Fysioterapian chat avautuu chatbotin kautta puhekuplaikonista. Valitse chatbotista Chat-palvelut ja Fysioterapian live-chat.

Opiskeluterveydenhuollon Terkkari-chat

Chatissa saat terveydenhoitajan neuvoa, ohjausta ja tietoa terveyteesi ja hyvinvointiisi liittyvissä asioissa. Voit keskustella chatissa nimettömästi tai tunnistautuneena. Vahvaa tunnistautumista varten tarvitset pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.  Opiskeluterveydenhuollon Terkkari-chat on avoinna maanantaista torstaihin klo 14–16.

Opiskeluterveydenhuollon Terkkari-chat avautuu chatbotin kautta puhekuplaikonista. Valitse chatbotista Chat-palvelut ja Opiskeluterveydenhuollon Terkkari-chat.

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat

Chatissa voi kysyä apua ja neuvoa matalalla kynnyksellä työikäisten, toimeentulotuen, ikäihmisten, vammaispalvelujen sekä lasten ja perheiden sosiaalipalvelujen kysymyksissä tai omaan tai läheisen hyvinvointiin ja arjessa selviytymiseen liittyvissä asioissa. Asiakasneuvonnasta ohjataan asiakas tarvittaessa parhaiten sopivien palvelujen piiriin. Chat ei ole viranomaisten käytössä, vaan viranomaiset voivat olla yhteydessä sosiaalihuollon asiakasneuvontaan jatkossakin puhelimitse. 

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chatissa voi keskustella ammattilaisen kanssa omien tarpeiden mukaan joko ilman tunnistautumista tai vahvan tunnistautumisen kautta. Tunnistautumista vaaditaan silloin, kun halutaan varmentua henkilön henkilöllisyydestä, jos käsitellään salassa pidettäviä tietoja. 

Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat avautuu chatbotin kautta puhekuplaikonista. Valitse chatbotista Chat-palvelut ja Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat.

Takaisin ylös